ICE-Model

Wie op zoek is naar outside-the-box-oplossingen, kan niet zonder inventieve denkkracht. Inventieve denkkracht betekent afwisselend creatief en kritisch denken bij alle stappen van het creatieve proces. Het is een constant proces van divergeren (waaieren) en convergeren (trechteren). Wanneer je een groei-mindset hebt gekoppeld aan beheersing van deze denkvaardigheden, heb je de creatieve mindset die voorwaardelijk is voor het innovatieproces.

In de afgelopen 75 jaar zijn er verschillende modellen ontwikkeld die het creatieve proces voor innovatie beschrijven: Creative Problem Solving, ThinkX Productive Thinking Model, Design Thinking, Lateraal Denken et cetera. Op hoofdlijnen komen deze modellen behoorlijk overeen, maar elk van deze modellen legt weer andere accenten. Het ICE-model, het model voor Innovation, Creativity & Entrepreneurship, is gebaseerd op verschillende van deze modellen en bijbehorende denktechnieken. De invulling van dit model is overigens niet statisch en geen volledige opsomming van alles wat er op dit terrein bedacht en gevonden is. Ook de ontwikkelingen op het gebied van breinonderzoek en innovatie staan niet stil. Binnen de stappen, binnen het raamwerk, is het daarom mogelijk om zelf zaken toe te voegen, weg te laten of aan te vullen. Wanneer je het creatieve proces steeds beter in de vingers krijgt, kun je het ICE-model daarom steeds meer personaliseren met denktechnieken die bij jou passen.

Een model geeft inzicht, overzicht en zorgt voor een gemeenschappelijke taal. Maar een model is altijd een vereenvoudigde weergave van de (creatieve) werkelijkheid. De werkelijkheid - het creatieve proces in de praktijk - is altijd complexer en chaotischer dan een model doet vermoeden. In een model lijkt creativiteit een heel gestructureerd proces, waarbij je keurig allerlei stappen doorloopt in een bepaalde volgorde. Dit kan overigens zo zijn, maar in de praktijk verloopt het creatieve proces – net als het denkproces in de hersenen – soms ook wat minder lineair. Je begint soms aan het begin, soms in het midden en soms aan het einde. Sommige stappen overlappen en lopen deels door elkaar. Maar paradoxaal genoeg kunnen creativiteit en innovatie niet zonder structuur. Een model met de bijbehorende technieken is altijd weer iets om op terug te vallen, om op een gestructureerde manier verder te gaan met het innovatieproces.

Hoe meer je getraind bent en hoe meer ervaring je hebt met het ICE-model, des te meer je ervan los kunt komen. Hoe meer je getraind bent, des te meer ervaring je ergens mee hebt, hoe meer je de innovatiestappen onbewust gaat toepassen en des te meer het in je innovatie-DNA komt te zitten. Het ICE-model is een hulpmiddel, een checklist om je daarbij te ondersteunen. Maar alleen het kennen van de principes, regels of tools gekoppeld aan innovatie is niet genoeg. Het is door scholing, maar daarna vooral door heel veel meters maken, heel veel doen, dat creativiteit en innovatie steeds meer in de genen komen te zitten. Pas wanneer je creatief gedrag vertoont en er niet meer bewust over nadenkt, kun je jezelf als onbewust bekwaam beschouwen.

Downloads

Hier kun je de volgende documenten downloaden:

- Werkboek ICE-Model
- Beschrijving creatieve technieken
- Presentaties
- Toolset Leren voor de Toekomst

Ga naar Downloads

Video's

Hier kun je de volgende video's bekijken:

Er zijn geen video's beschikbaar op dit moment.

Materialen

Hier kun je de volgende materialen vinden:

Naast de materialen die je kunt downloaden kun je ook materialen bij het De Bono Expertisecentrum bestellen.

- Flyers
- Posters
- Banners
- Textieldoek ICE-Model
- Toolset Leren voor de Toekomst
- Boek: Harry van der Schans (2015). iDNA, duurzaam leren innoveren